Cum analizezi o companie înainte să cumperi acțiuni

Vrei să investești la bursă dar nu știi cum analizezi o companie înainte să cumperi acțiuni? În acest articol îți vom prezenta două modalități diferite dar în același timp complementare de a analiza o companie listată la bursă: analiza fundamentală și cea tehnică.

Combinând aceste două tipuri de analiză, vei ajunge să identifici cele mai solide companii din punct de vedere financiar care au perspective de creștere, iar apoi să identifici momentul oportun pentru a le cumpăra.

Analiza fundamentală

Conform analizei fundamentale, prețul de pe piață a unei acțiuni nu corespunde mereu cu valoarea adevărată a companiei, acțiunile putând fi supraevaluate sau subevaluate. 

Din această cauză este foarte important să ții cont de întregul spectru de informații disponibil despre compania în care vrei să investești. 

Acest tip de analiză te ajută să tragi o concluzie validă în ceea ce privește valoarea reală a unei acțiuni, și de cele mai multe ori duce la identificarea acțiunilor care se tranzacționează la un preț de piață mai mic decât valoarea reală a acestora. Dacă estimările inițiale au fost corecte, în timp prețul va tinde să ajungă la valoarea reală, ceea ce înseamnă profit.

Pe de altă parte, dacă valoarea determinată prin aplicarea analizei fundamentale este mai mică decât prețul din piață al acțiunii respective, înseamnă că acțiunea companiei respective este supraevaluată în piața deci nu prea se merită să investești.

Analiză fundamentală pornește întotdeauna de la situația financiară a unei companii și a sectorului în care această operează. În general se evaluează conducerea companiei, produsele existente și cele ce urmează să fie lansate, dar și competiția și politica de dividende a companiei. Deasemenea se mai iau în calcul și factori externi cu impact semnificativ însă greu de prevăzut și cuantificat cum ar fi impactul politic, reglementările și tendințele industriei.

Mai jos avem câțiva dintre cei mai importanți indicatorii care sunt luați în calcul în timpul analizei fundamentale:

P/E Ratio (raportul preț/câștig pe acțiune)

P/E Ratio este unul din cei mai importanți indicatori și este folosit de investitori pentru a determina valoarea adevărată a unei companii listate la bursă. 

Pentru a determina valoarea acestui indicator, trebuie să împărțim prețul de piață al unei acțiuni la profitul pe acțiune obținut de compania respectivă. O altă variantă este să împărțim valoarea totală de piață a companiei la profitul total. Rezultatul obținut reprezintă numărul de ani necesari pentru că prețul plătit pentru o acțiune să fie recuperat din profiturile acesteia, asta doar în cazul în care profitul rămâne la același nivel.

Că regulă de bază, acțiunile care au o rație P/E mai mică de 15 sunt considerate sub evaluate, iar acțiunile cu o rație P/E mai mare de 20 sunt văzute că fiind supraevaluate.

P/S Ratio (price to sales ratio)

Raportul preț/vânzări (P/S ratio) se calculează împărțind valoarea totală a companiei la vânzările sau veniturile totale ale companiei din ultimele 12 luni. Cu cât raportul P/S este mai mic, cu atât investiția este mai atractivă. 

D/E Ratio (debt/equity ratio)

Raportul de datorie/capital propriu poate fi calculat împărțind datoriile companiei la capitalul propriu.

Unele companii aleg să se îndatoreze pentru a-și spori eforturile de extindere, însă prea multe datorii pot deveni și sursa falimentului. Prin urmare, asigurați-vă că vă uitați la D/E ratio înainte de a lua în considerare cumpărarea acțiunilor oricărei companii, deoarece vă va ajuta să vedeți starea generală a afacerii.

Rată de creștere a vânzărilor

Rata de creștere a vânzărilor unei companii pe o perioadă de trei până la cinci ani ne arată dacă există cerere pentru produsele sau serviciile oferite de acea companie. Ar trebui să fim atenți dacă rata de creștere a companiei scade, mai ales atunci când economia este în plină expansiune.

Dacă o companie are o rată puternică de creștere a vânzărilor, aceasta este adesea o companie cu capitalizare mică care oferă un produs sau serviciu nou, sau chiar o inovație tehnologică. O rată ridicată a vânzărilor se corelează, în general, cu un raport P/E ridicat.

În schimb, un raport slab de creștere a vânzărilor ar putea indica două lucruri diferite. În primul rând, ar putea fi un semnal de alarmă că o companie devine stagnantă și poate da faliment dacă nu este în măsură să se adapteze. În al doilea rând, ar putea fi rezultatul unei afaceri mari, stabile, care și-a captat deja cea mai mare parte a cotei de piață într-o anume industrie.

Este bine de menționat că acești indicatori folosiți în analiza fundamentală nu trebuie interpretați în mod independent, ci analizați laolaltă.

Analiza technica

Analiza tehnică pornește de la premisa  că prețul din piața al unei acțiuni la un anumit moment include toate informațiile financiare și nefinanciare disponibile despre compania respectivă. Din această cauză analiza tehnică se focuseaza pe sentimentul investitorilor cu privire la o anumită acțiune. 

Sub influența de ordin psihologic cum ar fi optimismul sau pesimismul investitorilor, prețurile pe o piața liberă și competitivă, tind să formeze tendințe și tipare care alternează însă tind să se repete. Aceste tendințe și tipare de preț stau la baza studiului prețurilor și al realizării prognozelor de evoluție în cadrul analizei tehnice.

În general, când vine vorba de analiza tehnică investitorii de uită la trei trenduri principale:

  • Trenduri ascendente - Prețul acțiunilor este în urcare, iar investitorii continuă să investească, deoarece se așteaptă că prețul să crească în continuare.
  • Trenduri descendente - prețul acțiunilor este în scădere, iar investitorii vor să vândă, deoarece se tem că prețul va continua să scadă.
  • Trenduri neutre - Acțiunile se tranzacționează într-un interval de preț bine definit, neavând nici tendințe ascendente, nici descendente.

Înainte de a cumpăra o acțiune, trebuie mai întâi să determinați tendința sa actuală deoarece aceasta dictează prețul unei acțiuni indiferent de valoarea sa fundamentală. 

Volumul tranzacțiilor

Volumul reprezintă numărul de acțiuni care au fost cumpărate și vândute într-o anumită perioadă de timp și indică cât de mult interes există pentru acțiunile unei anumite companii. În general, investitorii se uită la volumul zilnic, săptămânal sau lunar.

Ca regulă generală, volumul ridicat este de obicei un lucru pozitiv. Prețul unei acțiuni se corelează adesea cu volumul, deci este indicat să să ținem cont și de acest indicator.

În plus, dacă intenționați în cele din urmă să vă vindeți acțiunile, volumul ridicat înseamnă că găsirea unui cumpărător nu ar trebui să fie o problema.

Volatilitatea

Volatilitatea este un indicator ar riscului și este importantă deoarece ne arată cât de dramatic se poate schimba prețul unei acțiuni.

De exemplu, o acțiune al care preț care se deplasează de obicei sub 1% pe zi este considerată nevolatilă. Pe de altă parte, când ne uităm la penny stocks, putem observa că prețul poate fluctua chiar și cu 10% sau 20% într-o singură zi. Drept urmare, aceste acțiuni sunt considerate extrem de volatile.

Deși de cele mai multe ori analiza tehnică și cea fundamentală sunt privite că metode opuse de evaluare a unei oportunități de investiție, cei mai profitabili investitori combină cele două tehnici astfel încât prin analiza fundamentală decid în ce investesc, iar prin cea tehnică când investesc.

Deschide Cont Demo Gratuit
Deschide Cont Gratuit Aici
Deschide Cont Demo GratuitDeschide Cont Gratuit Aici

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

Vrei să tranzacționezi?
Alege unul dintre brokerii recomandați mai jos și tranzacționează acțiuni, ETF-uri, criptomonede și alte active fără comision.
  • 2200+ CFD-uri
  • Aplicație de mobil
  • Suport limba română
  • Planuri de investiții
  • Alerte de preț
  • $0
    Depozit minim
    logo visa
logo mastercard
logo skrilllogo paypal
    Top Broker
    Deschide Cont
  • 4593 acțiuni
  • Aplicație de mobil
  • Suport 24/7
  • Copy trading
  • $100
    Depozit minim
    logo visa
logo mastercard
logo skrilllogo paypal
    Top Broker
    Deschide Cont
  • CySEC (#250/14)
  • Cont Demo gratuit
  • CFD-uri pe Acțiuni și ETF-uri
  • Levier: 30:1 Conturi retail
  • $100
    Depozit minim
    logo visa
logo mastercard
logo skrilllogo paypal
    Top Broker
    Deschide Cont

    Disclaimer: CFD-urile sunt instrumente complexe și prezintă un risc ridicat de a pierde bani rapid din cauza efectului de levier. Între 74-89% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri. Trebuie să luați în considerare dacă sunteți în măsură să suportați riscul de a vă pierde investiția.

    Acest site conține linkuri către diverși brokeri. Dacă faceți o achiziție prin intermediul unuia dintre aceste linkuri, Investmag poate primi o compensație.

    Vrei să cumperi acțiuni?
    Alege unul dintre brokerii recomandați mai jos și cumpără acțiuni, ETF-uri, criptomonede și alte active fără comision sau alte taxe.
    $100
    Depozit minim
    Deschide cont
    $0
    Depozit minim
    Deschide cont
    $100
    Depozit minim
    Deschide cont